Top 5 health & fitness apps



Bilde fra Listhunt

Det å telle kalorier er ikke for alle, men for min del har jeg funnet ut at det fungerer veldig bra for meg. Denne appen gjør det superenkelt å holde oversikt over hva du har spist, kalorier, proteiner, karbohydrater og fett. Jeg fokuserer mest på kalorier, men jeg passer på at kaloriene jeg har i meg består av sunn mat. Du får også en oversikt over drikke slik at du kan merke av for hvor mye du drikker. Dette gjør det mye enklere å klare å få i seg nok væske i løpet av dagen. 

En av de tingene som gjør at jeg synes det er veldig enkelt å holde oversikt over hva jeg spiser er at det er superenkelt å legge til ingredienser/produkter. Du trenger ikke å lese bakpå pakninger og føre inn alle næringsinnholdene for hvert produkt, du trenger nemlig bare å scanne barkoden og alt kommer opp av seg selv! Av og til kan det hende et produkt ikke er inne i listen, da kan du føre det opp selv og registrere barkoden slik at neste gang du bruker dette produktet trenger du bare å scanne det.

Når du lager brukeren din kan du velge mellom om du vil gå ned i vekt, opp i vekt eller bare bli sunnere og appen vil prøve å beregne ut hvor mye du bør spise og hjelpe deg på veien. Men du kan også sette dine egne mål og tilrettelegge selv noe jeg setter veldig pris på.

Appen er gratis, men du har mulighet til å oppgradere til "gold". Da kan du velge mellom en liste over forskjellige dietter hvis dette er noe for deg (ketogenic/lavkarbo, high protein og 5:2 dietten). Få muligheten til å lagre flere oppskrifter, få større oversikt over næringsinnhold i maten etc.



Les mer om appen her.

Det er mange apper hvor du kan føre inn hvor mye du veier, eller du kan gjøre det på papir. Men grunnen til at jeg liker denne appen så godt er fordi du får en veldig god oversikt. Du ser startvekten din, den nåværende vekten din og målvekten din på en side. Du får en linje som viser hvor langt du er på vei både når det kommer til vekt og tidsfristen du setter. I tillegg står det hvor mange kilo du har gått ned og hvor mange du har igjen (noe som jeg har savnet på en del apper jeg har prøvd tifdligere). I tillegg står BMI'en din (både starts BMI, nåværende BMI og mål BMI) og gjennomslnittlig daglig og ukentlig vekttap. Det er også en "graph" side hvor du ser et kurvediagram over hvor mye du har gått ned og en side med "History" hvor du ser en liste over alle vektene du har ført inn og dato.

Appen er gratis, og alt du trenger å gjøre er å føre inn ting som vekt, høyde, alder, kjønn, hvor mye aktivitet du er i og om du vil bruke metric (kg/cm) eller imperial (lbs/ft). Du kan også velge bakgrunnfarge slik som du ser på bildene over. Min er rosa.

Det er superenkelt å føre inn vekten din. På mange av appene jeg har brukt tidligere har vektoversikt bare vært en "ekstra" ting, noe som har gjort at det har vært uoversiktig og tungvint å finne frem til på appene. Men her er det en stor knapp nederst som det står "Enter weight" på, og alt du trenger å gjøre er å trykke på den å føre inn hvor mye vekten viser den dagen! Jeg pleier å veie meg hver mandag morgen.



Sports-Tracker.com

Hvis jeg går bruker jeg alltid denne appen. Når du starter en ny workout kan du velge mellom en rekke aktiviteter som gå, løpe, sykkel, ski, skøyter, roing, gym, fitness class etc. Du kan også legge inn dine egne aktiviteter. Hvis du har pulsklokke skal det også gå an å synce denne med appen. 

Som sagt så bruker jeg den som oftest når jeg går turer. Da får jeg opp et kart over hvor jeg har gått, gjennomsnittlig fart, oversikt over stigninger, hvor lang tid jeg har brukt og hvor mye jeg forbrenner. Du kan også ta bilder når du går (f.eks. hvis det er fin natur eller du går på tur sammen med venner og vil ta bilder), da vil bildene dukke opp på de riktige punktene på kartet slik at du ser nøyaktig hvor bildene ble tatt.

Det jeg liker veldig godt med denne appen er at jeg kan logge meg inn på sports-tracker.com og få opp all oversikten på pc'n også. Jeg synes det er mye lettere og mer oversiktlig og gå over workouts, kart og statistikker på pc'n enn på mobilen.


Jeg regner med at en del av dere hart hørt om Cassey Ho, eller Blogilates fra YouTube. Dette er appen hennes. Her får du oversikt over oppskrifter og workouts som hun legger ut, og jeg liker veldig godt det "samfunnet" som er der. Du har forskjellige kategorier som mat, motivasjon, fitspiration, før og etter etc. hvor du kan legge ut bilder og skrive en tekst slik som på instagram og få kommentarer og tilbakemeldinger fra andre brukere eller bare se på andres bilder for inspirasjon.




Dette kan kanskje virke som et litt rart valg, men la meg forklare. Jeg har en personlig instagram konto og en helse instagram konto, jeg er som oftest logget inn på sistnevnte. Der følger jeg bare folk som legger ut bilde av sunn mat, sunne oppskrifter, treningsbilder/videoer, motivasjonsbilder etc. Jeg pleier å scrolle gjennom feeden min hver morgen for å få mat inspirasjon og motivasjon til å være sunn hver dag. I tillegg så er det er super måte for meg å "forplikte" meg til noen når det kommer til helsen min. Mange liker å gå til leger eller kostholdveiledere jevnlig for å veie seg og på den måten føler at de har noen å "bevise" seg for. For meg er instagram en god måte. Jeg skriver hvor mye jeg har gått ned i vekt, i tillegg til at jeg legger ut bilder av maten min. For at jeg skal holde instagrammen min oppdatert og legge ut bilder regelmessig/daglig, må jeg også spise sunt daglig.

Jeg kommer ikke til å skrive hvem jeg følger i dette inlegget siden det kommer et helt innlegg dedikert til mine favoritt helse/motivasjons instagram kontoer i løpet av neste uke!

* * * * * *

Honorable Mention

Som nevnt over har jeg prøvd ut flere apper, men det er disse jeg bruker regelmessig/daglig og som jeg føler fungerer best for meg. Men jeg vil gjerne nevne en av de andre appene jeg har prøvd før og som jeg synes er verdt å sjekke ut selv om jeg ikke bruker den selv for øyeblikket.

My Diet Coach

Det jeg liker best med denne appen ser du på bildene øverst til høyre og nederst til venstre. Øverst til høyre ser du en liten oversikt over noen av "tipsene" deres. Hvis du kjenner deg igjen i noen av disse følelsene eller situasjonene slik som cravings, lite motivasjon, skal spise middag sammen med familien eller spise ute så får du tips og motivasjon til hvordan du kan løse det eller hva du bør tenke over. Og på bildet nederst til venstre ser du noen av de mange alternativene til oppgaver og aktiviteter du kan legge inn. Du kan virkelig tilpasse denne delen så den passer deg selv. Du kan velge mellom kategorier som mat, aktivitet, trening, drikke og annet. Du bestemmer også hvor mange av hver ting du vil legge inn (slik som bildet over: 8 glass vann, 3 tallerkener med grønnsaker, 4 squats, 3 frukt). Og du kan krysse av for hver av disse oppgavene du utfører, noe som gjør det lettere å huske, morsommere og mer motiverende.


#helse | #kosthold | #trening | #livsstil | #apper | #mobil | #mat

 

Helse / Kosthold / Trening

Som jeg skrev i et tidligere innlegg så har jeg hatt en annen blogg som har vært dedikert kun til kosthold, trening og helse. Men siden jeg vil  begynne å blogge mer på denne bloggen har jeg bestemt meg for å lage et innlegg i uka om dette temaet på denne bloggen i stedenfor. Så dette er altså mitt første innlegg i "Helse/Kosthold/Trening" serien min. Hovedsaklig vil jeg fokusere på helse, kosthold og trening og ikke så mye på vekt. Jeg skal gå ned veldig mye i vekt, men siden det ikke er sikkert at det er så mange som trenger å gå ned like mye som meg vil jeg vinkle innleggene mine på en måte som kan være til hjelp for flere. Enten du skal ned mye i vekt, litt, eller bare vil bli generelt sunnere.

Jeg har flere idéer om hva jeg vil skrive om. Noen av temaene jeg har planlagt så langt er: Hvilke apper jeg bruker, hvilke instagram kontoer jeg anbefaler, Tumblr inspirasjon, "Hva jeg spiste i dag/denne uka", oppskrifter, YouTube kanaler/videoer til trening/mat, treningsutstyr, ønskelister. Hvis du har noen gode forslag til temaer eller noe du vil høre mer om hadde jeg satt stor pris på det.

Planen min er at på slutten av hvert innlegg så vil jeg dele hvor mye jeg har gått ned i vekt så langt  i 2016 og et lite notat om hvordan jeg føler den siste uka har gått. Slik at selv om hovedtemaene for innleggene varierer så vil jeg fortsatt poste om min personlige fremgang hver uke.

❤️‍ ❤️‍ ❤️‍ ❤️‍ ❤️‍

-6 kg så langt i 2016

Jeg føler den siste uka har gått veldig bra når det kommer til kosthold. Jeg har desverre ikke trent noe denne uka med unntak av  et par små gåturer ute pga. sterke mensensmerter. Men jeg skal trene litt etterpå til et par youtube videoer og muligens stikke en tur på treningssenteret i kveld.


#kosthold | #trening | #helse | #instagram | #nedivekt

Healthy Wishlist

I anledning at jeg driver å prøver å gå ned i vekt og komme i form tenkte jeg å lage en liten ønskeliste. For øyeblikket tar helse, trening og kosthold mye av oppmerksomheten min i hverdagen. Jeg har begynt å like trening, og elsker å prøve ut nye sunne oppskrifter. Jeg har dettet litt ut av rutinen min i påsken, men nå er jeg helt klart tilbake!


#trening | #kosthold | #livsstil | #ønskeliste

NoxHealth og nytt design

Jeg tenkte bare å fortelle/minne om at jeg har en egen blogg dedikert til helse og min vei ned i vekt. Sjekk den gjerne ut og legg meg til om du vil: noxhealth


Bildene over er hentet fra weheartit.com

#helse | #kosthold | #livsstil | #trening

Les mer i arkivet » Februar 2017 » Januar 2017 » Desember 2016

, Gjøvik

Geek, illustratør, sminkeentusiast og pizza elsker. Let's get one thing straight, I'm not. Xx


    Geek, blogger, illustratør og pizza elsker.

Kontakt:
thenoxus13
@gmail.com

Rock On



hits